Çocuklarda Uyku Apnesi

Çocuklarda hava yollarında ortaya çıkan tıkanıklık ve eşlik eden uyku bölünmeleri ile karakterize uyku hastalığı tıkayıcı uyku apne sendromu olarak adlandırılır. Yaklaşık %2 sıklıkla, her iki cinsiyette eşit, obez çocuklarda ise daha sık görülür. En sık geniz eti ve bademcik büyümesinden kaynaklanır. Yüz gelişiminde etkili olan doğumsal hastalığı olan çocuklarda da görülebilir.

Horlama, geceleri sık uyanma, gece terlemesi, oturur durumda uyuma, gece idrar kaçırma, sabah yorgun uyanma ve gündüz aşırı uykululuk gibi şikayetler görülür. Tıkayıcı uyku apne sendromu büyüme ve gelişme geriliği, öğrenme güçlüğü ve dikkat eksikliği gibi sorunlara yol açar. Bu çocuklarda tansiyon düzensizliği, kalp ve damar hastalıkları riskinde artış, insülin salınımı ve buna bağlı olarak kan şekerinin düzenlenmesinde sorunlara rastlanabilir. Özellikle büyük geniz eti ve bademcik sorunu olan çocuklar tedavi edilmedikleri takdirde yüz ve çene gelişimleri etkilenir. Bu çocuklarda, erişkin dönemde tedavisi daha zor olan tıkayıcı uyku apnesi görülme sıklığı artar.

Tanıda hastalık hikayesi, muayene bulguları ve gerekli hallerde tüm gece uyku testi yani polisomnografi kullanılabilir.

Tedavide hastaların önemli bir kısmında geniz eti ve bademcik ameliyatları ile düzelme sağlanır. Tedavi sonrası uyku apnesi olan çocuklarda sık görülen kalp-akciğer sistemi sorunları, büyüme-gelişme gerilikleri ve davranışsal sorunlarda önemli düzelmeler olur.

Geniz eti ve bademcik ameliyatlarından fayda görmeyen, özellikle yüz ve çene gelişiminde bozuklukların eşlik ettiği doğumsal hastalıkları olan çocuklarda pozitif basınçlı hava tedavisi denenebilir.

uyku-endoskopisi

Uyku Endoskopisi

Uykuda bozukluklarının önemli bir kısmını tekrarlayıcı hava yolu tıkanmalarıyla karakterize tıkayıcı tipte uyku apne sendromu ve basit horlama oluşturur.

polisomnografi

Polisomnografi

Polisomnografi (PSG) vücudun farklı sistemlerinden toplanan verilerin uyku sırasında kaydedildiği bir yöntemdir. Elde edilen veriler tek başlarına ya da birleştirilerek uyku değerlendirilir, varsa uyk

uyku-hastaliklari

Uyku Hastalıkları

Uyku bozuklukları insomniler, parasomniler, hipersomniler, uykuda hareket bozuklukları, sirkadiyen ritm bozuklukları ve uykuda solunum bozuklukları olmak üzere altı grupta incelenir.